מה הקשר בין פריחת האביב ועטלפים?

האביב כבר כאן, יודעים זאת לפי שינויי מזג האוויר, שעון הקיץ שחזר, ובעיקר הצמיחה והפריחה מסביב. כשהחורף מתפוגג והאביב מתחיל לפרוח, מתגלה אחד הקשרים המרתקים של הטבע: היחסים בין עטלפים לפריחת האביב.

אחד הפרטים הכי לא מוכרים ולא מדוברים בנוגע לעטלפים הוא התרומה העצומה שלהם להאבקת צמחים. למעשה הם נחשבים למאביקים החשובים בעולם, ותפקידם בהאבקת פרחים הוא מכריע לרבייה ולהישרדותם של מיני צמחים רבים. למעשה, ניתן לזקוף לזכות העטלפים שהאביקו למעלה מ-500 מינים של צמחים, שרבים מהם ידועים בפריחה האביבית היפה שלהם.

אחת הסיבות העיקריות לכך שעטלפים הם מאביקים כל כך יעילים היא בשל האופן שבו הם ניזונים. רוב העטלפים הם יצורים ליליים הניזונים מצוף ואבקת פרחים בלילה. כשהם עוברים מפרח לפרח בחיפוש אחר מזון, הם מעבירים בשוגג אבקה מצמח אחד למשנהו, מה שמוביל להפריה וייצור זרעים.

יש כאן סינרגיה מושלמת. צמחים הפורחים באביב ונועדו לספק את הרגלי התזונה הליליים של העטלפים, ידועים בדרך כלל בשל הפרחים הגדולים והריחניים שלהם, גודלם מאפשר נגישות גבוה לעטלפים שאינם חיות קטנות. לפרחים רבים יש מבנה צינורי ארוך המאפשר לעטלפים לטבול את לשונותיהם הארוכות כדי לחלץ צוף. ובתמורה, העטלפים אוספים אבקה על פרוותם וכנפיהם, שאותם הם מטילים על פרחים אחרים בזמן שהם מעופפים לחפש עוד מזון.

צמח האגבה

אחת הדוגמאות הידועות ביותר ליחסי עטלפים-פרחים, היא צמח האגבה, הפורח באביב ונשען רבות על עטלפים לצורך האבקה. פרחי אגבה גדולים, בצורת פעמון, ומייצרים כמויות גדושות של צוף, עובדה אשר הופכת אותם לאטרקטיביים מאוד לעטלפים. כאשר עטלפים ניזונים מהצוף, הם מעבירים אבקה מפרח אחד למשנהו, ומבטיחים את רביית הצמח והפצתו למרחקים.

אבל חשיבותם של העטלפים כמאביקים משתרעת מעבר לאוכלוסיית צמחים אחת. צמחים רבים אחרים הפורחים באביב או לאורך ימות השנה, כמו קקטוסים, עצי פרי ופרחי בר, תלויים גם הם בעטלפים לצורך האבקה. ללא עטלפים, הצמחים הללו היו נאבקים להתרבות ולייצר את הפירות, הזרעים והפרחים שיוצרים את המראה האביבי שאנחנו כל כך אוהבים.

 

 

למרבה הצער, אוכלוסיית העטלפים ברחבי העולם הולכת ופוחתת עקב אובדן בתי גידול, חומרי הדברה ומחלות. לירידה זו יש השלכות משמעותיות לא רק על עטלפים, אלא גם על הצמחים המסתמכים עליהם להאבקה. על ידי הגנה ושימור אוכלוסיות העטלפים, נוכל להבטיח את המשך הבריאות והמגוון הביולוגי של המערכות האקולוגיות בארץ וברחבי העולם. בישראל מדובר על חיה מוגנת שיש לשמור עליה וכך גם אנו פועלים במסגרת העבודה שלנו. אנחנו לא פוגעים בעטלפים או בבעלי הכנף, רק מרחיקים אותם למקומות מזון שאינם צמודים למרחב הפרטי של אנשים, אלא למרכזים בהם יש עצי פרי, פרחים וצמחיה מבודדת.

אנחנו אוהבים עטלפים, אוהבים טבע ובעיקר את האביב והשילוב הזה הוא בדיוק הדוגמה היפה לרשת היחסים הסבוכה של הטבע. על ידי הבנה והגנה על מערכת היחסים הייחודית הזו, נוכל לעזור להבטיח מערכת אקולוגית תוססת ופורחת לדורות הבאים.

תפריט נגישות

שלח הודעה
צריך עזרה? דבר איתנו
היי,, איך אפשר לעזור?