לא הכל לבן… הצד האפל של יונים: סכנות ואיומים נסתרים

אנחנו מכירים אותה כחיה מעודנת, עם עלה של זית במקור, יונת שלום ועוד כל מיני קלישאות, אבל למעשה יש בה הרבה מאוד מורכבויות. מחד היא יצירה קסומה, אינטליגנטית ומוכשרת ומאידך היא חיה מטרידה, מלכלכת ומרעישה שיכולה להוציא מהשלווה. חופשי כציפור? לאו דווקא! תשאלו את מי שסובלים מיונים…

 

אז זה נכון שליונה יש תדמית רומנטית אבל למעשה, הן מהוות מטרד אמיתי. הן מתגודדות בקבוצות גדולות שמייצרות כמות פסולת רבה ורעש בלתי נסבל. פעמים רבות הן ממקמות בסמוך או בתוך מסתורי כביסה, גגות, מרפסות, חלונות וכו' וגורמות ללכלוך, ריח רע, והעברת מחלות; הלשלשת יכולה להווה מצע גידול נוח לטפילים ומאחר שיש בה חומציות היא פוגעת במתכות עליהן היונים יושבות.

 

גם אנחנו מאוד אוהבים יונים, רק שהם מחוץ למרחב הפרטי. הסיבה היא בעיקר כי אותה יונה יפה ולבנה מביאה עמה סכנות, מחלות וזוהמה ולא פעם לא פעם מכנים אותה "עכברושים עם כנפיים".

 

הסכנות הטמונות בנוכחות יונים במרחב הפרטי:

 

העברת מחלות:

 

אחד החששות העיקריים הקשורים ליונים הוא פוטנציאל העברה של מחלות. צואת יונים מכילה חיידקים שונים, פטריות ווירוסים שעלולים לגרום לבעיות נשימה, העלולות להיות מסוכנות במיוחד עבור אנשים עם מערכת חיסון לקויה, בעיות נשימה או אלרגיות.

 

אלרגיות ובעיות נשימה:

עבור אנשים הרגישים לאלרגנים, יונים ולשלשתן עלולים לעורר תגובות אלרגיות. נוכחות של קרדית ציפורים, טפילים שעלולים לפגוע ביונים ובקנים שלהן, עלולה להחמיר תסמינים אלרגיים אצל אנשים מסוימים. בנוסף, האבק הנוצר מהלשלשת היבשה עלול לגרום לבעיות נשימה כגון שיעול, צפצופים והתקפי אסטמה.

 

מטרד של יונים אינו מתבטא רק בלכלוך קיצוני ובסכנה למחלות, יש אנשים שהמיית היונה מוציאה אותם משלוותם ומעוררת מצוקה אמיתית. מדובר על אנשים עם מיסופוניה או מיזופוניה (Misophonia) שהיא רגישות שמיעתית המוגדרת כ'שנאה לרעש' (מיסו=שנאה, פוניה=צליל/רעש). הרעש הבלתי נפסק של היונים, לאורך כל שעות היום ובמיוחד בתקופות הקינון, היא מטרד רציני.

 

נזק לרכוש:

יונים ידועות לשמצה ביכולתן לגרום נזק משמעותי לתשתיות ולרכוש. הלשלשת שלהם חומצית ומאכלת, שעלולה להרוס בתים, מעקות, פרגולות, כלי ועוד. יתרה מכך, הצטברות של צואה על גגות ומרזבים עלולה להוביל לסתימות במרזבים ומכאן להצפות ונזקי רכוש גבוהים.

 

ברור שליונים יש את הקסם שלהן וכבוד כסמל במקומו מונח, אך הן יכולות גם לגרום למגוון בעיות ולהשפיע לרעה על בריאות הציבור, הרכוש והסביבה. זאת הסיבה שאנחנו פועלים בשיטות הומניות ובטוחות להרחיק יונים ולמזער את הסיכונים הנלווים לשמירה על סביבה עירונית בריאה ובטוחה.

 

 

תפריט נגישות

שלח הודעה
צריך עזרה? דבר איתנו
היי,, איך אפשר לעזור?