סוגי עטלפים והבדלים מהותיים

סוגי עטלפים והבדלים מהותיים

מאז ומעולם העטלפים סקרנו את האנושות, כן אפילו עוד מימי התנך: "בַּיּ֤וֹם הַהוּא֙ יַשְׁלִ֣יךְ הָאָדָ֔ם אֵ֚ת אֱלִילֵ֣י כַסְפּ֔וֹ וְאֵ֖ת אֱלִילֵ֣י זְהָב֑וֹ אֲשֶׁ֤ר עָֽשׂוּ־לוֹ֙ לְהִֽשְׁתַּחֲוֺ֔ת לַחְפֹּ֥ר פֵּר֖וֹת וְלָעֲטַלֵּפִֽים(~ספר ישעיהו, פרק ב', פסוק כ'..)

על החיה המיוחדת הזאת יש מיתוסים רבים ובעיקר שמועות לא מבוססות כי בעצם מדובר על חיה חמודה מאוד. באופן כללי מדובר על משפחה רחבה ומגוונת שהיא בכלל מקטגוריית היונקים ואך מהווה 1/5 מכלל מיני היונקים.

משפחת העטלפים מחולקת לשני סוגים עיקריים המכונים עטלפי מיקרו: עטלפי פירות (עטלפי הפירות הידועים גם בתור שועלים מעופפים), הניזונים מהצומח, ועטלפי חרקים, שהם יונקים קטנים פעילי לילה הניזונים מהחי. ולא, batman לא שייך למשפחה הזאת.

ללא שם (400 x 400 פיקסל)

מדובר על שתי קבוצות נפרדות ושונות בלא מעט היבטים, לרבות תזונה, מבנה וגודל, התנהגות ומאפיינים פיזיים. להלן כמה הבדלים עיקריים בין השניים.

תזונה

עטלפי פירות ניזונים בעיקר מפירות, צוף ואבקה. מינים מסוימים עשויים גם לצרוך עלים ופרחים.
הם ממלאים תפקיד מכריע בהפצת זרעים והאבקה, מה שהופך אותם חשובים לשמירה על המגוון הביולוגי.
לעומת זאת, עטלפי חרקים אוכלים בעיקר חרקים כמו יתושים, עש, חיפושיות וזבובים. ובהחלט ידועים ביכולות תפיסת החרקים שלהם.
הם ציידים מיומנים ביותר ויכולים לצרוך מאות חרקים ללילה, מסייעים בהדברה ומפחיתים נזקים ליבולים.

גודל

עטלפי פירות בדרך כלל נוטים להיות גדולים יותר בהשוואה לעטלפי חרקים.
לחלק מהמינים של עטלפי פרי, כמו "השועלים המעופפים", מוטת כנפיים היכולה להגיע עד 1.8 מטר ומשקל של עד 1.6 קילוגרם.
עטלפי חרקים, לעומת זאת, הם בדרך כלל קטנים יותר. לרוב המיני מיקרובטים מוטת כנפיים בין 15 עד 40 סנטימטר ומשקל שנע בין 15 עד 60 גרם.

התנהגות

עטלפי פירות הם לרוב יומיים יותר, מה שאומר שהם פעילים ביום ונחים בלילה. הם נחשבים בעלי חיים חברתיים ולעיתים יוצרים מושבות גדולות ורועשות של אלפים. הם מתקשרים באמצעות קולות והתנהגויות כמו טיפוח וסימון ריח. העטלפים הללו שוכבים בעיקר בעצים במהלך היום, תלויים הפוך. הם משתמשים בחושי השמיעה והריח החדים שלהם כדי לאתר פירות ופרחים בשלים. לעומת זאת, עטלפי חרקים הם ליליים יותר, פעילים במהלך הלילה ונחים במהלך היום. הם חיים בדרך כלל במושבות קטנות יותר או שוהים בנפרד. מאחר שהם ליליים הם נשענים במידה רבה על הד על מנת לנווט ולאתר את טרף החרקים שלהם. הם פולטים צלילים גבוהים שמקפצים בחזרה כהדים, ועוזרים להם לקבוע את המיקום והמרחק של עצמים. עטלפי חרקים שוכנים במגוון מקומות, כולל מערות, מבנים, עצים ומבנים מעשה ידי אדם כמו גשרים או מנהרות. הם יכולים גם לשכב בתרדמה במהלך חודשי החורף באזורים קרים יותר.

מאפיינים פיזיים

לעטלפי פרי יש בדרך כלל מראה דמוי שועל, לרוב עם פנים בצורת פרי. עם מצח גבוה, עיניים גדולות וחוטם. יש להם שיניים חדות ולשון ארוכה וניתנת להארכה להאכלה מצוף וחוש ריח חד. לעטלפי חרקים, לעומת זאת, יש מראה מגוון יותר, אך לעיתים קרובות יש להם פנים יותר דמויי עכבר או סנאי, עם עיניים קטנות. בכל אופן יש להם גוף "יעיל", אוזניים גדולות לאיתור טרף, ופה מלא בשיניים חדות לתפיסה וצריכת חרקים.

כנפיים

לעטלפי פירות יש כנפיים ארוכות ורחבות עם אצבעות ארוכות, מה שמאפשר להם לעוף למרחקים ולגלוש ביעילות.
לעומת זאת, לעטלפי חרקים יש כנפיים צרות יותר עם אצבעות קצרות יותר, מה שמאפשר להם לבצע תמרוני תעופה זריזים ומדויקים בזמן ציד חרקים.

ללא שם (800 x 400 פיקסל)

סיכום

גם עטלפי פירות וגם עטלפי חרקים הם יצורים מרתקים הממלאים תפקידים אקולוגיים חשובים. ושניהם גם חווים איומים וסכנות. כולל אובדן בתי גידול, שימוש בחומרי הדברה, הפרעה לאתרי הלינה והתפשטות מחלות כמו תסמונת האף הלבן. מאמצי השימור מתמקדים בהגנה על אתרי לינה, חינוך הציבור וקידום שיטות ידידותיות לעטלפים.

מאחר שגם בישראל העטלפים נמצאים בסכנת הכחדה היא הצטרפה לאמנה בינלאומית בשם Eurobats הפועלת להגנה על עטלפי אירופה ואזורי התפוצה שלהם. אנו בGFIX עומדים בכל התקנים הבינ"ל המבטיחים טיפול הומני והרחקה של מטרד הנוצר ע"י עטלפים ללא פגיעה בבעלי הכנף.

תפריט נגישות

שלח הודעה
צריך עזרה? דבר איתנו
היי,, איך אפשר לעזור?